Hur tjänar Lendify pengar?

Lendify tjänar pengar inom följande områden

  • Möjlighet att kunna ta en uppläggningsavgift av låntagaren (den som vill låna pengar)

”Förmedlingsavgift: avgift enligt 48 § KKrL om minst SEK 50 och maximalt SEK 17.500 som ska erläggas av Kredittagare till Lendify och som specificeras i skuldebrevet.” (källa sida 1, Lendifys allmänna villkor)

Kommentar: Lendify vill få intäkter från båda sidor, låntagare och långivare och dessutom så är uppläggningsavgiften up-front, d.v.s. innan låntagaren har börjat betala räntor och amortering.

Eventuella samarbetspartners i form av förmedlingstjänster tar oftast ut ersättning för att sälja in Lendifys lån (Exempel på en förmedlingsaktör lendo.se), vilket kostar en hel del. Så det kan även vara ett sätt att få täckning för dessa kostnader.

  • Ta en procentuell avgift från långivarna (den som lånar ut pengar) för förmedling av tjänsten. F.n. 1% oavsett löptid eller riskklass. Men man har i sina avtalsvillkor tagit höjd för både lägre och högre avgift.

”om ersättning för kreditförmedlingstjänsten debiterar Lendify Kreditgivaren en månatlig serviceavgift om 0.021%–0.125% (motsvarande en årlig avgift om 0.25%–1.50%) av vid var tid utestående balans på de lån som Kreditgivaren lämnat inom ramen för Kreditgivningen.” (Källa, sida 1, Lendifys avtalsvillkor)

  • Aviavgift, dröjsmålsränta, förseningsavgift, påminnelseavgift och inkassoavgifter.

    ”Dröjsmålsräntan beräknas efter den för krediten gällande räntesatsen jämte ett tillägg av åtta (8) procentenheter. På avbetalningar som ännu inte förfallit fortsätter den avtalade räntan att löpa.”

”Inkommer betalning för sent utgår en förseningsavgift om SEK 125 i tillägg till dröjsmålsräntan. Vid skriftlig betalningspåminnelse utgår en påminnelseavgift om SEK 60.”

”Överlämnas kravet till inkasso tillkommer en inkassoavgift om SEK 180. ”

”samt en aviavgift om SEK 45 (förutsatt att avi skickas per post och inte e-post, vilket är kostnadsfritt).”

Kommentar: En viktig kassako där Lendify tar hela intäkten, långivarna får inte ta del av dröjsmålsräntor eller avgifter. För en kund med hög rating, A-B, så kommer antalet påminnelser och dröjsmålsränta oftast inte vara alltför stort men desto lägre ner i kreditklasserna vi kommer så tror jag att antalet påminnelser och dröjsmålsräntor kan vara desto fler vilket resulterar i högre intäkter för Lendify.

Samtidigt som det eventuellt kan vara lockande för Lendify att ta in kunder med hög(re) risk för att detta blir mer lönsamt utifrån de avgifter och dröjsmålsräntor dessa kunder kan ge. Så måste man balansera detta mot risken för kreditförluster och trovärdighet hos långivarna.

  • Förmedling av lån, man erbjuder de kunder som inte får ett beviljat lån att ansöka om lån hos andra aktörer.

Kommentar: Man skriver i sin årsredovisning att man nekar 90% av alla de som ansöker om lån och för att kunna skapa intäkter även på dessa ”icke önskade” kunder för Lendify så säljer man vidare dessa uppgifter till andra aktörer som kan vara intresserade och har lämpliga produkter att erbjuda.

Har ingen aning om vilka dessa aktörer kan vara men det kan vara t.e.x. Bluestep, SveaEkonomi eller Marginalen. Samtliga dessa tre aktörer erbjuder lösningar för kunder med betalningsanmärkningar.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.